Opdrachtgevers aan het woord #5

Door: S-IMTAC 9-6-2021

Frans verbraak is accountmanager bij het Albeda college en vertelt vanuit zijn perspectief als opdrachtgever over de samenwerking met S-IMTAC.  

Sterk netwerk
Naast mijn werk voor Albeda werk ik ook nog voor de bedrijfstakgroep Handel & Mode (een landelijke club die voor het Handels- & Mode onderwijs in Nederland ondersteunende diensten levert. Denk hierbij op het gebied van onderwijs en beroepspraktijkvorming=stage). Werk binnen Albeda als accountmanager en heb daarbij aandachtsgebieden als stage, ondernemerschap, hybride leeromgevingen/leerwerkplaatsen en leven lang ontwikkelen. Maak onderdeel uit van diverse netwerken waaronder MKB Rotterdam Rijnmond, Rotterdams Ondernemers Belang en lokale ondernemers partijen. Ben daarom vaak aanwezig in netwerkbijeenkomsten op zoek naar partijen om te kijken hoe we het mbo onderwijs zo goed mogelijk kunnen aansluiten op de beroepspraktijk. Ontwikkelingen in de buitenwereld gaan wel erg snel dus het is een uitdaging om hier als onderwijs, onderdeel vanuit te maken. We zoeken altijd die aansluiting in leeromgevingen zoals we bij S-IMTAC hebben gevonden. We halen die praktijk steeds meer binnen en voeren opdrachten voor praktijk uit puur om studenten te laten ervaren wat de actualiteiten zijn. Op deze manier leren studenten van en in de praktijk en blijft onderwijs aangesloten op innovaties op de werkvloer.

Stageplaatsen schaarste 
Ik ben met S-IMTAC in contact gekomen via stage010. Dat is een club die opgericht is in Corona-tijd en zich bestond uit gemeente Rotterdam, MKB Rotterdam Rijnmond, VNO/NCW en Sbb om samen zoveel mogelijk stageplaatsen te realiseren. Door Corona was er een groot aantal studenten die geen stageplaats kon vinden. Zonder stageplaats geen diploma en dit zou kunnen leiden tot studievertraging. Door met elkaar de handen ineen te slaan zijn we erin geslaagd een groot aantal studenten toch een stageplaats te bieden. Zo is voor mij het contact met S-IMTAC ontstaan. Er was al eens een gastles verzorgd door Edwin op de locatie Vlaardingen. Toen ik Edwin en Sebastiaan voor het eerst sprak merkte ik dat zij kansen wilde bieden aan mbo studenten. We zijn met elkaar het gesprek aangegaan en toen bleek dat er groepjes van 6-8 studenten bij S-IMTAC aan het werk konden inclusief begeleiding en dat werkt momenteel erg goed. Je merkt dat studenten ook echt ander gedrag gaan vertonen wanneer ze bij S-IMTAC binnenkomen en direct in het arbeidsproces worden betrokken. Nu zit alweer de tweede groep bij S-IMTAC binnen voor stage en zijn we aan het bekijken of we deze samenwerking structureel kunnen maken.

Beroepspraktijk leren
Het belangrijke is de andere manier van leren, zogenoemd beroepspraktijk leren. In ons nieuwe collegebeleidsplan zijn we van plan ook veel meer te gaan examineren in de praktijk. Het gaat erom dat studenten vaardigheden ontwikkelen die vandaag de dag gevraagd worden binnen bedrijven. Vaardigheden worden steeds belangrijker en door S-IMTAC ervaren studenten dat ze een toegevoegde waarde bieden. In ons collegebeleidsplan hebben we opgenomen dat examinering, ofwel validering van leeruitkomsten, ook in de praktijk dient te gebeuren. We willen dan ook dat het bedrijfsleven tijdens de stages een oordeel vellen over de geschiktheid van de kandidaat op het gebied van kennis en vaardigheden (het valideren van de leeruitkomst). We ervaren dat S-IMTAC op dezelfde manier in de wedstrijd zitten, zij zijn de professionals en kunnen met de praktijkbegeleiders en studenten in gesprek gaan over hetgeen de student tijdens zijn stage laat zien. Wanneer we duidelijke afspraken maken over de verschillende kerntaken en werkprocessen die ingeoefend worden kunnen we ook in de beroepspraktijk 2 vliegen in een klap slaan. Dat maakt het voor de student, het bedrijf en de onderwijsinstelling leuker om jonge professionals om hun niveau te beoordelen.

Nu loopt er een 2e groep studenten bij S-IMTAC en kunnen de ervaringen uit de eerste groep meegenomen worden in het verder verfijnen van de werkwijze. Zowel de praktijkbegeleiders van Albeda CEO als de praktijkopleiders van S-IMTAC kunnen hiervan leren. Met elkaar hebben we de intentie uitgesproken om te onderzoeken hoe we de samenwerking nog verder kunnen intensiveren. Dat betekent dat we nu al regelmatig met elkaar sparren maar dat we ook afgesproken hebben een "brown paper" sessie te beleggen om te kijken hoe we deze samenwerking structureel kunnen maken. We zijn dit bijna verplicht door de publiciteit die dit voortraject al heeft gekregen. Voor ons als onderwijs is het handig om aan te sluiten op innovaties in de praktijk en onze studenten al zo vroeg mogelijk kennis van te laten nemen. Hybride leeromgevingen waarin studenten in, van ¨¦n met de praktijk leren zijn voor Albeda CEO zeer waardevol. In deze leeromgeving doen studenten naast vakinhoudelijke vaardigheden ook ondernemende vaardigheden op die voor ieder bedrijf waardevol zijn. Het is dan ook mijn droom om na zo'n 'brown papersessie' te kunnen starten met een leerwerkplaats voor administratieve studenten. Dan wordt ik warm van het idee dat besproken is om daadwerkelijk met een 'mbo traineeship' te gaan werken. 

Het mooie is dat S-IMTAC ervoor open staat om naar de toekomst toe te kijken hoe we dat kunnen bestendigen.

Profielfoto van Frans Verbraak

 

 In ‘’Opdrachtgevers aan het woord’’ vertellen zij over hun ervaringen met S-IMTAC. Ze nemen je mee in de eerste kennismaking met onze professionals en vertellen over de samenwerking. Ben je nieuwsgierig geworden naar wat S-IMTAC voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op of kom langs voor een kop koffie!