5 tips voor een succesvolle eerste dag

Categorieën: Algemeen

Gefeliciteerd! Na een lange zoektocht en een spannende sollicitatieprocedure heb je die nieuwe baan te pakken gekregen. Maar nu begint het echte werk pas. Je takenpakket verandert, je ontmoet nieuwe mensen en je komt terecht in een andere omgeving. Een hoop veranderingen dus op één dag. Hoe zorg je ervoor dat je ontspannen je eerste werkdag doorkomt en een goede indruk achterlaat? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet voor een succesvolle eerste dag.

1. Voorbereiding

Rondom je nieuwe werkdag zit je hoofd waarschijnlijk vol met gedachten. Als je jezelf rust wil gunnen, zorg er dan voor dat je de avond van tevoren praktische zaken geregeld hebt. Leg bijvoorbeeld je kleding klaar en bereid je lunch voor. Vergeet ook niet om eventuele files te checken en uit te vinden waar je het beste kan parkeren. Vertrek ook op tijd. Dit zal je baas waarderen en het geeft je zelf tijd om te acclimatiseren. Zo kun je je op de dag zelf met belangrijkere dingen bezighouden.

2. Een goede nachtrust

Misschien is de belangrijkste tip wel om simpelweg op tijd naar bed te gaan. Als je minder dan 7 uur slaapt, maakt je lichaam extra cortisol aan waardoor je stresslevels omhoog schieten. Verder is een slaaptekort funest voor het socializen met je collega’s. Te weinig rust heeft namelijk een negatief effect op je gezichtsuitdrukking en op je sociale intuïtie. Op je eerste dag wil je natuurlijk niet chagrijnig overkomen of het grapje van je baas missen.

3. Stel vragen en luister

Één van de eerste taken op je nieuwe werkplek is luisteren. Op je eerste dag krijg je namelijk ontzettend veel nieuwe informatie binnen. Denk aan praktische zaken zoals uitleg over systemen en briefings over opdrachten. Wees niet bang om aantekeningen te maken en stel vooral vragen. Op deze manier laat je zien dat je betrokken bent. Heb je geen vragen? Zet dan gerust je gedachten op papier. Misschien komt er later iets interessants uit.

4. Lunch of borrel

Op je eerste dag is het nog geen topprioriteit om te laten zien wat je allemaal in je mars hebt. Begin eerst eens met de mensen om je heen. De band met je collega’s bepaalt voor een groot deel of je het naar je zin hebt op je werk. Doe dus je best om ze te leren kennen. Leg je telefoon weg tijdens de lunch en heb persoonlijke aandacht voor elkaar. Sta ook open voor borrels na werktijd. Het is goed om je collega’s in een andere setting te zien.

5. Wees jezelf

Hoe belangrijk het ook is om een goede indruk achter te laten, blijf vooral jezelf. Het is cliché advies maar toch blijft het voor iedereen verleidelijk om zich beter voor te doen dan hij/zij is. Dit kost extra energie en anderen zullen snel doorhebben dat er iets niet klopt. Wees vanaf het eerste moment consistent. Zo kom je betrouwbaar over en maak je het voor iedereen makkelijker om meer van zichzelf te laten zien.

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat S-IMTAC voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op of kom langs voor een kop koffie!

Reageer

Auteur
S-IMTAC
Publicatie datum
20-1-2020 12:30
Deel dit artikel
S-IMTAC B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.